Andra upplagan

Da Capo al Fine

Skelett i garderoben

Publicerad 2013-03-18 21:58:25 i Metod i galenskapen,

Jag har ingenting att ta på mig! Jo, det har jag, en hel massa saker. Skulle kunna öppna en helt egen secondhandaffär. Men det är så jäkla rörigt bland kläderna att jag inte hittar någonting. Vad är trasigt, vad är rent, vad är skönt? Ingen aning.

Eftersom jag tydligen brukar spendera stora delar av mina inkomster på saker att täcka kroppen med har garderobsröjning varit ett ofta återkommande inlägg i livet. Ibland i samband med flytt, ibland för att det blir ohållbart i längden när allt ligger tätt inpressat i garderoben och en inte hittar ett skit som fungerar som kläder…

Sist jag gjorde en större röjning hade jag en blå ikeapåse full med omaka strumpor. En hel påse! Ja, det är enklare att köpa fem par nya än att sortera tvätten.

Garderobsröjning kan vara ganska kul. Och en upptäcker saker som glömts bort och hittar undanskuffade kläder som faktiskt fungerar. Det kan nästan vara ett slags shoppingterapi. Eller det är nog snarare en önskedröm, för det finns ju ändå en anledning att den där lurviga knallrosa teddyjackan som var så billig aldrig kom till användning... 

Men det handlar om att dra ut allting. Och jag menar allt. Inte spara undan någonting. Allt.

Sedan sortera det i tre högar säger expertisen på området: slänga, skänka och behålla.

I slänga hamnar allt det som är för trasigt eller för hemskt och fult för att någon skulle vilja ha det på sig, till exempel väldigt noppiga tröjor, saker med hål i eller sådant en tänkt sy om men aldrig kommer att göra.

I skänka allt som är snyggt nog att ge bort, sälja på Blocket, ge till vänner och bekanta, ta med på klädbytardagar eller lämna direkt till välgörenhet. Till exempel till stadsmissionen som satsar på härbärgen och hjälp till hemlösa kvinnor, inte till Myrorna/Frälsis som har mycket konstiga homofoba åsikter

Behålla säger väl sig självt.

Men den som är lika velig som jag kommer att upptäcka att det här tar lång tid, därför har jag infört kanskehögen. Där hamnar allt som är tveksamt. Den brukar bli jättestor. Men sedan ska den sorteras in i de andra och det blir ju effektivare när allt det självklara hamnat i de andra högarna.

Det är bra att ha hjälp, bara inte någon alltför mesig kompis som bara säger ”ska du verkligen slänga den, den är ju snygg”. Det gäller att inte tveka och inte tro att saker som inte använts på flera år plötsligt blir favoritplagg. Och att  inte behålla saker bara för att prislappen sitter kvar, hur ont det än gör i plånboken att ett dyrt plagg aldrig använts. Vad som ska bort och vad som ska sparas är något som var och en måste bestämma. Det finns mängder av råd för den saken, men de flesta är helt värdelösa och funkar bara för den som slaviskt följer modesvängningar och byter garderob ofta (dvs inte de flesta). En del utmärkta saker kan ha hängt i flera år, men kanske dammas av för speciella tillfällen (typ festkläder). Sedan finns det alltid sådant som kan sparas av sentimentala skäl, hur mycket och vad är en fråga som en får ställa sig själv. 

Det är nog dags att göra det här igen. Snart är det vår och då måste vi som lever kompakt få undan vinterkängorna och täckjackorna och göra plats för lite tunnare kläder och skor.

När det blir dags för flytt ska jag hardcorerensa, det har jag bestämt. Har bott så här på en höft i snart två år och då hinner det samlas en massa skit som ingen blir gladare av att släpa runt.

 

Så här kan det se ut, fast mycket mer kläder (och svarta, mest svarta).

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katt

Olyckliga omständigheter, jojo. Men det kunde vara värre, det kan det alltid. Anpassa sig och gå vidare. Hur gör man det? Jag vet inte, men jag kan inget annat än försöka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela