Andra upplagan

Da Capo al Fine

Livet utanför kartongen

Publicerad 2013-03-23 14:00:00 i Bostadsförnedringen, It's my party,

Äntligen börjar jag se ljuset i slutet av tunneln. Nu återstår bara lite av det gigantiska hästjobbet. Som jag skam till sägandes har hastat mig igenom så att den stackars korrläsaren fått jobba extra... Men hen var lika glad för det och gav mig beröm för översättningen, så det måste väl vara ett bra betyg ändå.
Ett annat ljus i är att det är mindre än en vecka tills jag är en riktig människa igen. En sådan som får skaffa elabonnemang, blir godkänd av hyresvärdar och slipper ha kontantkort på mobilen. Men mobilabonnemanget blev godkänt ändå när jag skaffade en ny. Fast det var ett misstag, de skickade ut ett meddelande efter ett par veckor där det stod att jag tyvärr inte fick något abonnemang, "men här har du ett kontantkort som tröst". Tråkigt nog för dem hade jag redan fått både telefonen och första räkningen så det kan faktiskt löna sig att skicka in saker... Men jag blirotroligt ledsen varje gång jag får nej på något, pga icke-människoskapet.
Men fredag om en vecka är det över! ÖVER!
Och jag kan börja leta lägenhet på allvar.Bostadsförnedringen ger verkligen inget hopp, vanligtvis 27 lägenheter på 350 000 sökande, hälften 3-månaderslägenheter, 10 studentbostäder och 10 enorma lägenheter med hyror över 10 000 i månaden... och ett gäng i Nyköping! Jag vill inte bo i Nyköping, jag menar det är säkert trevligt, men varför ligger de på Stockholms bostadsförnedrings hemsida? 
Saker jag längtar efter:
Bo någonstans med element när det är kallt och slippa ha en susande värmefläkt på hela tiden.
Egen toalett och dusch, slippa dela med andra!
Rinnande vatten! Slippa hämta vatten i tvättstugan.
Slippa diska om nätterna i tvättstugan (jag "bor" ju inte här, och vill inte att folk klagar)
Kök med spis! Slippa färdigmat från Findus, värmd i mikro. Kunna göra egen sallad, pressa juice, steka ägg!
(och rinnande vatten)
Slippa känna mig som en miljöbov hela tiden för att jag använder plastglas, pappmuggar och papperstallrikar (för att slippa diska så mycket i tvättstugan om nätterna)
Få tillbaka mina älskade böcker och saker. Som jag saknat så!
 
Det vore skönt att få leva utanför lådan.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katt

Olyckliga omständigheter, jojo. Men det kunde vara värre, det kan det alltid. Anpassa sig och gå vidare. Hur gör man det? Jag vet inte, men jag kan inget annat än försöka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela