Andra upplagan

Da Capo al Fine

Orealistiskt

Publicerad 2009-12-18 22:18:18 i 9-5,

Trodde jag att jag skulle vara ledig? Det var ganska optimistiskt. Fick ett mail från marknadschefen Ulla, som ”inte var helt nöjd” med en översättning som hon beställt (inte av mig, jag misstänker någons 98-åriga totalsenila mormor som inte kan ett ord engelska?) så kunde jag titta på den. Visst kunde jag det.

Efter ungefär fem sekunder ilmailade jag Ulla och bad henne stoppa publiceringen.

Översättningen eller vad man nu ska kalla det var av en sådan kaliber att den knappast kan förstås av någon frisk människa. Ord staplade på varandra, utan sammanhang, svengelska direktöversättningar. Hon borde inte vara ”lite missnöjd”. Hon borde vara skitförbannad. (Fast om det var mormor förstår jag, man ska vara snäll mot sina gamla släktingar.)

Så nu gör jag om. Från början. Undrar över en sak. Det här med att lägga till epitetet tjej efter någonting, till exempel Tulpantjejer – som kan vara en sammanslutning för kvinnor som jobbar med tulpaner. Jag tycker det låter lite konstigt, speciellt på engelska. Tulip Girls. Som om det var småflickor i femårsåldern och inte vuxna och fullt kapabla kvinnor som gjort strålande och mångårig karriär i tulpanbranschen. Jag skulle hellre säga Tulip Women, men det kanske bara är jag. Tjej låter fel på något sätt, vill bara skriva Tulip Grrrls. Jag är nog lite trött. Vi lägger ner för idag. Börjar fnissa för minsta lilla, joint venture, ha ha ha ha.

 Kallar du mig tjej en gång till så...*)


Nej, jag är nog lite utmattad efter nattens korrektur. Allt smakar fisk. Även te. Kanske är ett annalkande migränanfall. Sov dåligt och fick boka om mitt fotmöte till tisdag. Drömde konstiga drömmar om att jag och Tank tittade på gayporr med otäcka våldsinslag och högljutt kritiserade den bristande realismen i filmen.

Tror att jag ska titta på 2012 nu. På tal om bristande realism. Inte så mycket varken gay eller porr dock, misstänker jag.
*) När jag var mycket liten trodde jag länge att den här eminenta filmen hetter "Faster Katt, killekill". Nej, jag såg den inte, bara en affisch på en lekkamrats storebrors rum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katt

Olyckliga omständigheter, jojo. Men det kunde vara värre, det kan det alltid. Anpassa sig och gå vidare. Hur gör man det? Jag vet inte, men jag kan inget annat än försöka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela