Andra upplagan

Da Capo al Fine

Testa dig själv

Publicerad 2013-03-07 14:00:00 i Jag är besatt - du är okej,

Jag är lite besatt av Bechdeltestet för närvarande och funderar ofta på det. Förvånansvärt mycket av den kultur jag konsumerar klarar inte det.
Bechdeltestet handlar bara om att ställa sig några enkla frågor när en ser på film, läser eller så. Om svaret är ja på följande frågor klarar boken/filmen/tv-serien Bechdeltestet.
1. Finns det fler än två kvinnor med? Är de namngivna?
2. Pratar de med varandra? Om något annat än män?
 
 
Här förklaras det bra:
För övrigt är så gott som allt under titeln Feminist Frequency på YouTube värda att se, speciellt serien Women vs. Tropes.
 
Gillar att animesajten Det heter faktiskt mangafilm har med Bechdeltestet och det omvända Bechdeltestet i alla sina recensioner. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katt

Olyckliga omständigheter, jojo. Men det kunde vara värre, det kan det alltid. Anpassa sig och gå vidare. Hur gör man det? Jag vet inte, men jag kan inget annat än försöka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela