Andra upplagan

Da Capo al Fine

Brottsligt

Publicerad 2013-02-28 14:00:00 i Allmän idioti,

- Jag har haft inbrott i bilen. Madonna lät ovanligt glad, trots budskapet. Förmodligen för att tjuvarna inte stal någonting, inte ens bilen, som stod olåst*. Det enda de hade gjort var att de hade flyttat ut hundburen från baksätet till gatan och säkert bara använt bilen som värmestuga. Det var nämligen inte bilinbrott som gällde utan i stället de gamla kopparören som gick till eluttagen vid parkeringsplatserna. Visst har jag hört talas om att folk stulit delar av gamla koppartak på kyrkor och liknande, men några futtiga meter kopparrör (hur visste de att de vitmålade rören var av koppar?), kan det verkligen vara värt besväret? Det kan ju inte vara så många kilon där, så det verkar vara en ganska olukrativ bransch, inte snabba cash direkt. 
Men en sak undrar jag över, det skedde mitt i natten, med ett antal lägenheter rakt ovanför och att knacka loss och kapa rör som sitter fast i väggen kan ju knappast ha skett ljudlöst. Om någon börjar hamra och bankar i väggarna utanför huset mitt i natten (just där alla bilarna står) så borde en väl bli något lite misstänksam.
Var tvungen att googla lite och då kom jag på att jag läst om stölderna av kopparkabel längs järnvägarna som stoppat tågtrafik (som om inte tågtafiken hade nog med problem).
 
* Varför hon har bilen olåst? Samarbetet med låsspray har inte varit det bästa i vinter. För några år sedan hade hon bilen i garage, men gav slutligen upp att låsa den där också, efter att den brutits upp för många gånger. Det blev inte mycket stulet då heller. Men en gång lämnade en tjuv kvar en påse gympakläder och ett kassettband med Tom Petty. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katt

Olyckliga omständigheter, jojo. Men det kunde vara värre, det kan det alltid. Anpassa sig och gå vidare. Hur gör man det? Jag vet inte, men jag kan inget annat än försöka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela