Andra upplagan

Da Capo al Fine

Ursäkta, mitt huvud exploderade nyss

Publicerad 2010-05-20 22:09:17 i Hata försäkringskassan,

Det är precis det här jag gärna vill tjata om i tid och otid. Lisa Magnusson länkar till en artikel av en läkare som säger ifrån och pekar på myten om att att folk i gemen fuskar med sjukskrivningarna. Att inte erbjuda människor rehabiliteras så att de kan återgå till sina vanliga jobb, utan i stället "stå till arbetsmarknadens förfogande", vilket oftast handlar om att hamna i arbetslöshet, är fullkomligt vansinnigt, både ur samhällsekonomiskt och mänskligt perspektiv. Den gamla borgerliga idén om att folk som inte är framgångsrika är lata. Nygammalt brackgnäll när de inte längre kan gnälla över de höga skatterna (för de är ju fortfarande höga, men nu är det ju alliansen som håller i skattepolitiken)...

Sedan är det ju så att gnället om de lata bara håller i sig så länge det gäller andra människor. De brukar själva vara attans snabba att skaffa sig alla bidrag och de kan få så fort de får chansen. (På tal om fusk, de som röstar blått är ofta människor som gärna skryter med att de skattefuskar...)

För allt vad de utsatt människor för anser jag att framför allt socialförsäkringsministern och andra höga beslutsfattare i dessa frågor borde åtalas för misshandel, plågsamma samhällsförsök och vållande till lidande och en och annans död, och sättas i fängelse. Länge. Kunde man åtalas för ren stupiditet borde i stort sett hela alliansen hamna bakom lås och bom.

Jag önskar var och en av dem en långvarig  och plågsam sjukdom eller åtminstone så pass ekonomiska svårigheter att de måste söka socialbidrag. Lev med det ett slag, sen kan vi snacka. 



Ondskans ansikte.* Jag tror inte ens att hon är snäll mot barn.
(Gick visst lite överstyr, men bilden föreställer frau socialförsäkringsführer Husmark-Persson, som orsakat så oändligt mycket lidande)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katt

Olyckliga omständigheter, jojo. Men det kunde vara värre, det kan det alltid. Anpassa sig och gå vidare. Hur gör man det? Jag vet inte, men jag kan inget annat än försöka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela