Andra upplagan

Da Capo al Fine

There is a sucker born every minute

Publicerad 2010-10-31 02:13:02 i Sjukdomsinsikt,


Vadå Halloween? Så här ser jag ut när jag slappar framför tv:n...

Jag är för lättpåverkad. Inte så att jag trillar under bordet efter en lättöl, utan att jag blir alldeles för glad när människor är trevliga i affärer och är de tillräckligt trevliga så köper jag vad som helst. En sanning med viss modifikation. Men det finns en anledning till att jag säger NEJ TACK, JAG ÄR INTE INTRESSERAD med hög röst så fort en telefonförsäljare ringer. Sedan lägger jag på, oavsett om de försöker protestera.
- Varför det jag har ju--
  *klick*, säger jag.
De ringer ju inte upp igen och jag har ju faktiskt bara varit trevlig och inte slösat deras tid.

Men jag är väldigt svag för bra försäljare av smink och skönhetsprodukter.

För ett antal år sedan fanns det en fantastisk kvinna på Renstiernasgatan som var så bra på att sälja saker att man alltid kom ut därifrån med alldeles för dyra schampon och saker som man definitivt inte visste att man inte kunde leva utan. Eller med tre saker för att man något fiffigt följde med på köpet. Dessutom fick man alltid med sig en massa prover på kul saker (som man kunde köpa nästa gång…)

Samtidigt undvek vi sminkavdelningen på Åhléns söder som pesten, för de hade förmodligen Sveriges, om inte världens suraste och otrevligaste expedit. Om man nu ska lägga ut 300 pix på en mascara så kanske man inte vill få onda ögat varje gång…

De kanske har insett det (och flyttat människan till personalavdelningen – det gjorde ett ställe jag jobbade på när de insåg att ingen vågade ringa växeln av rädsla för receptionisten…)

En av de riktigt trevliga jobbar där nu. Jag kanske borde undvika avdelningen helt igen. En genomtrevlig försäljare lyckades prångla på mig ett läppglans från Chanel som jag absolut inte tänkt köpa, inte genom smicker, utan bara genom att vara otroligt entusiastisk och till exempel slita ut ett läppglans ur kartongen och trycka det i min hand. ”Känn hur tung den är, är det inte underbart!”

Jag flydde ut med mitt läppglans innan hon fått mig att lägga ner motsvarande BNP för ett mindre land på hela sortimentet.

 Men det var snyggt. Och håller otroligt bra. Det är ju Chanel… och jag är en av de där som föds varje minut - enligt PT Barnum.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katt

Olyckliga omständigheter, jojo. Men det kunde vara värre, det kan det alltid. Anpassa sig och gå vidare. Hur gör man det? Jag vet inte, men jag kan inget annat än försöka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela