Andra upplagan

Da Capo al Fine

A nice day for a gay wedding

Publicerad 2010-06-08 13:19:04 i It's my party,


Jag kommer att titta på bröllopet. Ja, DET bröllopet, vilket annars? Det finns massor av skäl att bojkotta. Monarkin är jag principiellt emot, bröllop intresserar mig inte speciellt mycket (been there, done that, got the t-shirt) och jag har inga speciella åsikter om Victoria ska ledas fram av kungen ”som en jävla get”. Det sista läste jag någonstans, men jag kan inte sluta att se kungen framför mig som drar Vickan genom storkyrkan med ett rep runt halsen. Vickan med rep runt halsen alltså, inte kungen eller kyrkan. Kyrkbröllop är både förlegat och trist och kärnfamilj och Kd och allt annat som ger mig rysningar. Men jag vill se. Men jag vill se bröllopet av samma anledning som jag tittar på Oscarsgalan – jag vill se klänningarna. Lite glitter och glamour sådär. Får glamoura by proxy eftersom det inte ser ut att bli många baler och frackpartaj för mig framöver. Fast vem vet? Å andra sidan kanske man är så förbannat trött på hela skiten när det verkligen inträffar att man inte orkar titta. Hade annars planerat att besöka någon bekant med storbildsteve, äta chokladen, dricka ur muggarna med parets bild iförd en liten krona av guldpapp. Vill också sitta på en kudde med texten ”jag satt på denna kudde under bröllopet”. (Sådana lär de i alla fall ha sålt i England när drottning Elisabeth kröntes.)

Var på kalas i helgen, där vi åt bröllopschokladen som någon haft med sig (inte så god). Har också prövat tårtan (god variant på vit prinsesstårta) och glasstruten (sådär, inte värd 25 kronor).

När kungen och Silvia gifte sig sommarjobbade jag på sjukhus. Minns att tanterna skickade ner oss till kiosken hela tiden för att se om det kommit några fler bröllopstidningar. Då tittade jag inte i protest. Mormor blev mycket upprörd, för hon tyckte det var kul med kungligheter (förmodligen för att hon hade blivit beflörtad av Prins Bertil i sin ungdom).

Känner mig väldigt dubbelmoralistisk, men vad sjutton. Det kan inte vara kul att vara för rigid i sina ställningstaganden.


Tänk om Victoria gift sig med en tjej! Då hade det blivit dubbelt så roligt att titta (mer klänningar, förutom själva ställningstagandet). Om monarkin lever så länge (vilket jag knappast tror) hoppas jag på nästa tronföljare i ett samkönat bröllop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katt

Olyckliga omständigheter, jojo. Men det kunde vara värre, det kan det alltid. Anpassa sig och gå vidare. Hur gör man det? Jag vet inte, men jag kan inget annat än försöka.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela